“Ja, we willen graag een belcampagne opzetten, maar pas na de zomer.” We horen dit heel vaak als we met onze (mogelijke) klanten over de startdatum van een samenwerking spreken. De argumenten hiervoor zijn vaak dezelfde, maar kloppen deze wel? Hieronder geven we vijf goede redenen waarom je niet tot na de zomer moet wachten met de start van een belcampagne voor leadgeneratie, maar er juist middenin!
1. Bereikbaarheid!
Het meest gehoorde argument is dat er tijdens de zomer niemand bereikbaar is, of dat bedrijven stilliggen. Het zal misschien voor sommige branches anders liggen, maar in het algemeen is het absoluut niet zo dat het hele bedrijfsleven in Nederland de hele zomer op zijn gat ligt. Dit betekent dat veel bedrijven in principe de hele zomer gewoon open en bereikbaar zijn, of hoogstens een paar weken de deuren sluiten. Maar zelfs in dit laatste geval heb je binnen de looptijd van een reguliere (zomer)campagne nog meerdere weken om ze daarvoor en/of daarna te kunnen benaderen.
Natuurlijk, er zullen relevante contactpersonen zijn die tijdelijk iets minder goed bereikbaar zijn. Immers, veel mensen zullen ergens in de zomer een vakantie boeken en liggend aan een Spaanse Costa misschien minder geïnteresseerd zijn in jouw propositie. Maar een gemiddelde vakantie duurt wellicht 2 tot 3 weken, en een zomer duurt 2 tot 3 maanden. Binnen zo’n zomerperiode zijn alle gewenste contactpersonen dus gewoon voor het grootste deel van de tijd aan het werk en beschikbaar voor een gesprek.
“Er zijn meer mogelijkheden om bij de gewenste contactpersoon aan de lijn te komen.”
2. Bereidwilligheid
In de zomerperiode zijn contactpersonen doorgaans meer bereid om in gesprek te gaan. Omdat dit voor veel bedrijven niet de periode is waarin men onder hoogspanning moet leveren, is er vaak meer tijd en ruimte in de planning en het hoofd van contactpersonen om even echt in gesprek te gaan over waar ze staan en waar ze heen willen. Vaak ook sluiten proposities aan op vraagstukken waar ze op dat moment voor open staan, en misschien zelfs mee bezig zijn, zodat er goede inhoudelijke gesprekken kunnen plaatsvinden. Deze informatie kan na het overdragen van de lead van cruciale waarde zijn bij de opvolging.
Een klein bijkomend voordeel is dat er in de zomer vaak minder stringent wordt vastgehouden aan email-policies en ander beleid waardoor gatekeepers niet doorverbinden. Temeer omdat er vaak vakantiekrachten en tijdelijke invallers worden ingezet als gatekeeper, waardoor zij minder bekend zijn met deze beleidsrichtlijnen. Hierdoor zijn er meer mogelijkheden om bij de gewenste contactpersoon aan de lijn te komen.
3. Aansluiting op de planning van je prospects
Als je een grafiek zou maken van de drukte bij bedrijven, dan zie je vaak dat dit een soort golfbeweging is, waarbij de eerste en de tweede helft van elk jaar sterk op elkaar lijken. Na het genieten van een rustige vakantieperiode (zomervakanties of Kerstdagen) is er een fase van plannen maken, dan een periode van uitvoering en hard werken, en vlak voor de eerstvolgende vakantieperiode vaak een fase van hectiek, waarin met een eindsprint gestelde targets moeten worden behaald en doelstellingen gerealiseerd. En daarna weer even een periode van relatieve rust.
Maar dit betekent echter niet dat er in die rustige periodes niet wordt gewerkt. Vaak worden hierin analyses gedraaid op de voorgaande periode en wat er beter kan, plannen gemaakt en budgetten vastgesteld voor de volgende periode. Het is juist in deze fase het beste om met bedrijven in gesprek te gaan over jouw propositie. Immers, juist hier staat men open voor ideeën over een nieuwe of betere aanpak in de toekomst en zijn er vaak budgetten beschikbaar die nog toegewezen kunnen worden. In de periode erna voert men gemaakte plannen uit, en zal men minder geneigd zijn tussentijds aanpassingen door te voeren.
4. Speelruimte voor opvolging en verlenging
Waar je ook rekening mee moet houden, is dat een campagne waarover je pas na de zomer gaat nadenken veel te laat in het jaar rendement oplevert. Het nadeel daarvan is dat je dan weinig tijd gaat hebben om alle afspraken nog dit jaar in te plannen en op te volgen. En als de campagne succesvol is, en je wilt het momentum vasthouden in de vorm van een verlenging, dan blijft er hiervoor weinig speelruimte over tijdens het resterende jaar.
Door een campagne zo te plannen dat je zo vroeg mogelijk in de periode tussen de zomer en de Kerst zelf aan het werk kan met de resultaten van de campagne, vergroot je de ruimte die je hebt om hieraan invulling te geven of flexibel om te gaan met de looptijd of inhoud van de campagne binnen hetzelfde kalenderjaar. Zeker daar waar het gaat om het maximale rendement uit geïnvesteerd budget en het behalen van een zo gunstig mogelijke ROI, ook met het oog op budgetten voor het volgende jaar, is het verstandig hiervoor een zo ruim mogelijke termijn te hanteren. Dit kun je bereiken door een slimme planning rondom de zomer ten aanzien van de start van je leadgeneratie campagne.
“Het is een stuk eenvoudiger om een luisterend oor te vinden
als het nog niet suf gekletst is.”
5. Onderscheidend en opvallend
De niet helemaal terechte aanname dat er in de zomer weinig bereik is – en daarmee weinig speelruimte voor commerciële activiteiten zoals leadgeneratie campagnes – leeft breed. Daarom zijn er doorgaans ook minder salesactiviteiten waarmee jouw potentiële klanten worden benaderd. Als jij hiervan afwijkt door prima benaderbare prospects toch in deze fase te benaderen, betekent dit dat jouw belcampagne ook niet ondersneeuwt in een mêlee van telefoontjes van je concurrenten. De kans dat je hierdoor meer opvalt en jouw bedrijf zich dus makkelijker kan onderscheiden van de rest is heel groot. Men zal eerder geneigd zijn om open te staan voor een gesprek als er maar weinig aanbod is in een fase dat het ook niet druk is, dan als je een van de velen bent in een fase dat er eigenlijk ook geen tijd voor dit soort gesprekken is. Plat gezegd: het is een stuk eenvoudiger om een luisterend oor te vinden als het nog niet suf gekletst is.
Belangrijk: voorbereiding heeft tijd nodig
Een belcampagne voor leadgeneratie kan in de kern heel snel worden opgezet: bellijst samenstellen, propositie benoemen en bellen maar. Echter, als je het goed wil doen, loont het de moeite om de bellijst met zorg samen te stellen, de propositie goed aan te laten sluiten op die doelgroep en je doelstellingen voor de campagne. Ook moet je zorgen dat je bedrijf er klaar voor is om de leads zo efficiënt en kwalitatief mogelijk op te volgen, om op die manier een zo hoog mogelijke conversie uit de afspraken te halen. Dit betekent dat je het beste 1 tot misschien wel meerdere maanden voordat je de campagne wil laten starten, of de hieruit behaalde opportunities wil verzilveren, moet beginnen met het bespreken van de samenwerking met je leadgeneratie partner. Als je gebruik wil maken van de ideale belperiode in de zomer (dus bijvoorbeeld juli en augustus), is het cruciaal om tijdig (dus eigenlijk in juni of uiterlijk begin juli) met je beoogde partner om tafel te gaan zitten en de wensen, doelen, opzet en planning van de campagne door te nemen.
Tot besluit
Er is natuurlijk niets fijner dan om in de zomervakantie even een paar weken lekker tot rust te komen. Of dat nu thuis is, of op het strand, of een mooie exotische bestemming ver weg van hier. Maar zakelijk gezien draaien bijna alle bedrijven desondanks wel door. En voor veel bedrijven is de zomerperiode ook een ideaal moment van bezinning, waarbij beoordeeld wordt hoe de tweede helft van het jaar wordt aangevlogen. Als jouw product of dienst daarin voor hen een rol van betekening kan spelen, is het dan niet juist in de zomer dat je hierover met ze in gesprek wil gaan? Om gebruik te maken van alle kansen die een markt je biedt, moet je bij voorkeur op het juiste moment bellen, iets te vroeg mag ook, maar nooit te laat.