Je hebt een plan, je ambities. Je bent ergens heel goed en je kunt een prachtig product of dienst leveren. Maar hoe ga je dat verkopen? Hoe verkoop je jezelf? Hoe leuk en goed mag je jezelf vinden?
Trinity Sales is een paar dagen oud, maar toch hebben we onszelf al meerdere malen verkocht als een bedrijf met decennia ervaring. Klinkt maf, maar als drie ervaren rotten in het sales vak samen een nieuw bedrijf beginnen klopt het wel. Dat verkopen van jezelf kan best lastig zijn, maar gelukkig hebben we met Trinity wat duidelijke feiten mee. We hebben immers een behoorlijke staat van dienst opgebouwd en binnen onze netwerken staan we doorgaans bekend als mensen die weten waar ze het over hebben. Maar toch… hoe ver kun je daarin gaan? Werkt het om jezelf iets mooier te laten lijken, of past valse bescheidenheid?
Hieronder een viertal richtlijnen die wij aanhouden en die in onze beleving het beste werken als je jezelf en je bedrijf probeert te verkopen aan een potentiële klant of opdrachtgever.
1. Eerlijkheid duurt het langst
Het is een cliché en dit zou eigenlijk niet eens een afweging moeten zijn. Als jij een leuk en goed bedrijf wil hebben of zijn, dan kies je toch altijd voor open en eerlijke communicatie als basis voor elke samenwerking? Oplichters zijn er genoeg, maar daar wil toch geen normaal mens toe gerekend worden? Zeker niet als je vol goede moed aan een nieuw avontuur begint.
Als jij in je verhaal naar je klanten en netwerk transparant en eerlijk bent, kun je ook nooit op een leugen betrapt worden. Immers; je vertelt altijd hetzelfde verhaal. Mensen weten waar ze met je aan toe zijn en weten wat ze kunnen verwachten. Betekent dit dat je ook heel nadrukkelijk moet gaan vertellen wat je zwakten zijn? Neu, dat nu ook weer niet. Maar als jij iets niet kunt leveren, is het geen schande om dat gewoon op voorhand te benoemen. Alleen als iedereen open, eerlijk en helder is in een samenwerking kun je écht samen tot successen komen.
2. Valse bescheidenheid is geen zakelijke aanpak
Het is verleidelijk om bescheidenheid te tonen of misschien zelfs wel te veinzen. Immers, dat oogt eerlijk en veel klanten zullen er beter op reageren als je je beperkingen kent dan wanneer je vanaf het dak schreeuwt dat je de god van sales bent. Daarnaast is het makkelijk om verwachtingen te overtreffen als mensen je onderschatten. Maar is dat een slimme aanpak?
Enige bescheidenheid mag, tuurlijk, maar wees niet té bescheiden. Wij willen een potentiële klant duidelijk maken dat hij op ons kan vertrouwen, dat we weten wat we doen, en wat hij in een samenwerking van ons kan, mag en moet verwachten. Daarvoor is het belangrijk dat we ook zo helder mogelijk vertellen wat we te bieden hebben. Zijn we de god van sales? Nee. Maar verkopen we ons voor minder dan wat we zijn en waar kunnen maken? Nee, want ook dan creëer je op voorhand al ruis in de samenwerking. Duidelijkheid, eerlijkheid, volledigheid.
3. Overdrijvingen zul je waar moeten maken
“Dat fiksen we wel,” zei ik. En dan moet ik het ook fiksen. Klinkt simpel, maar als je iets belooft in een zakelijke overeenkomst zul je moeten leveren. En als je jezelf meer kwaliteiten toedicht dan je hebt, zullen klanten verwachten dat je die tentoon gaat spreiden. Lastig, als dit verzonnen is. En wanneer je je beloften niet waar kan maken, als je niet levert wat je hebt gezegd te leveren, dan komt er een moment dat je daarop wordt afgerekend.
4. Zaken moet je met mensen willen doen
Dit is geen absolute voorwaarde om tot succes te komen, maar het zorgt er wel voor dat je snel op je gemak bent in je nieuwe rol als bedrijfseigenaar. Het is prima om je geld te verdienen door als bedrijf met andere bedrijven transacties aan te gaan. Maar het is nog leuker om dat van mens tot mens te doen. Als je een klik hebt of als het leuk is om samen met een klant of opdrachtgever naar bepaalde doelen te werken. Dan is het ook leuker om samen zo’n proces te doorlopen en aan het eind samen de successen te vieren. En zo’n persoonlijke band krijg je alleen als je je open stelt en als jezelf je bedrijf vertegenwoordigt. Misschien krijg je daar een keer een tik van op de neus, maar in de meeste gevallen reageren mensen daar goed op. Ook in zakelijke verstandhoudingen. En wat ook niet onbelangrijk is; gewoon jezelf blijven voelt voor jou ook gewoon comfortabel.
Zijn dit stelregels waaraan je moet voldoen? Nee, die zijn er niet. Als er een stappenplan was richting gegarandeerd succes, dan hadden we je die wel verkocht en waren we inmiddels multimiljardairs. Maar als er iets is dat wij bij Trinity Sales als een ijzeren principe hanteren, dan is het wel dat we dicht bij onszelf willen blijven staan met ons bedrijf.
(Tegeltje tot besluit:) Wij zijn niet wat het bedrijf is, het bedrijf is wie wij zijn.
Van start-up tot internationale corporation… Trinity Sales kan voor elke partij met een groeiambitie of een sales uitdaging iets betekenen. En elke campagne is daarbij even belangrijk!